SURF onderwijsdagen (3), verslag van Lisa

[met excuses voor de vertraging in de review en publicatie; Wytze] Ook ik ben op 13 en 14 maart november naar de SURF onderwijsdagen in Utrecht geweest. Zoals elk jaar weer een gezellige reunie met vakgenoten, met een verrassende keynote deze keer (zie ook het verslag van Koos). Het verhaal van Steven Downes was wat mij betreft boeiend en verfrissend. Graag had ik ook de andere kant van het verhaal gehoord van Paul Kirschner, wiens artikel in de keynote rechtstreeks werd aangevallen, maar deze bleef helaas uit.

Voor wie benieuwd is naar Stevens verhaal: http://videotheek.surfnet.nl/play_proxy/mmc/39829/downes.wmv.

Steven Downes071113_1642_b.jpg

Erg interessant vond ik de presentatie van Frans Feldberg (VU), Paul Dirckx (Fontys) en Igor Mayer (TU Delft) over het gebruik van SecondLife voor onderwijsdoeleinden. De VU, Fontys en TU Delft hebben elk een eigen eiland in Second Life gekocht en dit ingericht voor gebruik door medewerkers en studenten. In de sessie lieten ze voorbeelden zien van studenten die colleges volgen van vooraanstaande sprekers samen met studenten uit andere delen van de wereld, studenten die activiteiten uitvoeren in Second Life (denk bijvoorbeeld aan economie studenten die de Second Life Economie en de koers van de Linden Dollars bestuderen) tot studenten die zelf objecten ontwikkelen in deze virtuele wereld. Wordt het niet eens tijd voor een UT eiland in Second Life? Bijvoorbeeld voor onze studenten Industrieel Ontwerpen? Lijkt me een prachtige oefenplek en bovendien een leuk uithangbord voor de UT.

Een andere opvallende presentatie die ik heb bijgewoond, was die van Wilfred Rubens (beleidsmedewerker Gilde Opleidingen) over het gebruik van Web 2.0 in het Hoger Onderwijs. Aan de hand van een aantal stellingen discussieerde Wilfred met de deelnemers aan de sessie over dit onderwerp. Daarbij kon men reacties insturen via een zogenaamde ‘sms-wall’; door een sms te sturen naar een bepaald nummer, werd je reactie voorin de zaal op een scherm getoond. Aan mij de taak om als sessievoorzitter Wilfred te attenderen op interessante opmerkingen. Het was even wennen voor zowel de spreker als de deelnemers. Terwijl de sessie vorderde werden de reacties serieuzer en werd het voor Wilfred makkelijker om te multitasken tussen de mondelinge reacties uit de zaal en de geschreven berichten op het scherm achter hem. Het resultaat was een zeer actieve sessie. Aan de reacties van de deelnemers te merken een erg welkome afwisseling op de traditionele sessies waarbij 40 minuten spreektijd en 10 minuten vragentijd werd gehanteerd. De slides van Wilfred’s presentatie zijn via de website van de SURF onderwijsdagen te benaderen (mits je Flash geïnstalleerd hebt op je pc).

071114_2162_b.jpg

De SURF onderwijsdagen werden afgesloten met een cabaret van de groep “Op sterk water”. Hoewel ik eigenlijk helemaal niet dol ben op improvisatie cabaret, vond ik deze groep erg goed. Alleen al het feit dat ze humor wisten te maken van onderwijskundige termen en vreemde projectnamen vond ik zeer knap. Zelf werd ik ook nog als ‘slachtoffer’ uit het publiek geplukt (zie foto hieronder). Na een kort interview over wiki’s, videoprojecten, mijn nieuwe woonplaats en carnaval werd een lied voor me gecomponeerd, dat ik zowel herkenbaar als hilarisch vond. Een stukje hiervan is te beluisteren op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=8i-kfceYPjI. Een dikke 10 voor deze groep!

071114_2274_b.jpg

2 gedachtes over “SURF onderwijsdagen (3), verslag van Lisa

Geef een reactie

